Geschiedenis, Cultuur & Taal

Publicaties

Meer geschiedenis, cultuur & taal in het archief…

Specials

The Poisoner's Handbook

Aan het begin van de twintigste eeuw stond een gemiddelde Amerikaanse badkamer vol met flacons gif in allerlei soorten en maten en konden gifmoordenaars konden rustig hun gang gaan. Vanaf 1918 kwam daar echter verandering in: New York City huurde twee mannen in die met hun gedrevenheid en grondige wetenschappelijke kennis de basis legden voor hedendaags forensisch onderzoek.

Kennislinkomslag_20kopie
Bertram & de Leeuw

Op 18 september presenteren wij het tweede Kennislink-vragenboek in de OBA in Amsterdam. In ‘waarom drinken we zoveel koffie?’ beantwoorden we 101 slimme vragen, ingestuurd door onze lezers, met hulp van een groot aantal Nederlandse wetenschappers. Boekje winnen? Stuur ons vóór 18 september een prangende, originele en wetenschappelijke vraag en win een van de vijf exemplaren!

Over taal gesproken

162910790

Taal zit in onze genen en ons brein, vormt onze gedachten en cultuur. Hoe doet taal dat? Welke taaleigenschappen delen alle mensen ter wereld en hoe verschillen we? Dat gaat de meest diverse groep samenwerkende taalwetenschappers ter wereld, Language in Interaction, de komende tien jaar onderzoeken. Gewoon vanuit Nederland, maar soms zullen de onderzoekers ook in Vuurland, of in het regenwoud van Bolivia te vinden zijn. Kennislink gaat verslag doen van deze ontdekkingstocht op de nieuwe themapagina Over taal gesproken.

Zon, zee en… wetenschap

Summer-reading

Wat is er deze zomer fijner dan onderuitgezakt in een strandstoel een goed boek over wetenschap lezen? Alle redacteuren van Kennislink recenseren hun favoriete populairwetenschappelijke boek van het afgelopen jaar. Stem op je eigen favoriet en maak kans op een populairwetenschappelijk verrassingspakket.

Thema’s