Geschiedenis, Cultuur & Taal

Publicaties

Meer geschiedenis, cultuur & taal in het archief…

Special

Logo 2016 cmyk wvdw
Weekend van de Wetenschap

Dit jaar openen meer dan 250 universiteiten, bedrijven, musea en kennisinstellingen in heel Nederland hun deuren voor het publiek om een kijkje achter de schermen te geven. Vind uit wat er allemaal gebeurt en ontdek je eigen technische en wetenschappelijke talenten.

Specials

Eeuwenoude botten opgedoken

Onderzoekers hebben voor de Griekse kust een deel van een eeuwenoud skelet teruggevonden bij een scheepswrak uit de eerste eeuw. Dit gebeurt weinig aangezien vissen de botten opeten of de stroming gaat er mee vandoor. De vondst is ook uniek omdat het bruikbaar DNA lijkt te bevatten, waarmee onderzoekers de herkomst gaan proberen te achterhalen.

Tekeningen van Post gevonden

Frans post 001

In het Noord-Hollands Archief zijn 34 tekeningen ontdekt van de schilder Frans Post (1612-1680) uit Haarlem. Post maakte de afbeeldingen van de exotisch dieren als studie voor zijn schilderijen tijdens zijn verblijf in Brazilië. Een bijzondere vondst, aangezien er geen andere tekeningen van hem bekend zijn. Ze staan nu online.

Mussolini's toekomstboodschap

Onder een obelisk in Rome ligt een vergeten fascistische boodschap. Het Latijnse document aan toekomstige lezers presenteert Mussolini als redder van het volk en leider van een nieuw Romeins Rijk. Wetenschappers uit Groningen hebben een geprinte versie ontdekt en vertaald, waarmee de tekst nu voor iedereen te lezen is.

NEMO Kennislink zoekt stagiairs