Bacteriën in babypoep bepalen huilgedrag

Wikimedia Commons

De bacteriesamenstelling in de poep van een tot twee weken oude baby’s hangt samen met hevige huilbuien in de weken erna. Dat blijkt uit onderzoek van biologe Carolina de Weerth van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Koliek, of veelvuldig huilen, komt vaak voor bij baby’s. De oorzaak is helaas onbekend. Een huilbaby huilt gemiddeld meer dan drie uur per dag, met een ‘hoogtepunt’ als hij/zij zes weken oud is. Gelukkig stopt het veelvuldige huilen meestal na vier maanden. Om de oorzaak van het huilen te achterhalen bestudeerden Carolina de Weerth en collega’s van de Wageningen Universiteit, de poep van 24 jonge baby’s. Ze vonden grote verschillen in de darmflora van huilbaby’s en andere baby’s.

Poepmonster

Het onderzoeksteam onderzocht poepmonsters vanaf de geboorte tot aan vier maanden oud. De ouders van de baby’s hielden het huilgedrag nauwgezet bij en aan de hand daarvan werden na zes weken twaalf huilbaby’s gekozen en twaalf baby’s die gemiddeld een uur per dag huilden.

Uit de poep analyseerden de wetenschappers al het aanwezige bacterie-DNA. Wat bleek? De poepmonsters uit de eerste weken van de huilbaby’s bevatten veel minder verschillende soorten bacteriën en de samenstelling ontwikkelde zich langzamer dan bij baby’s uit de controlegroep. Na vier maanden, als het veelvuldig huilen meestal ook stopt, verdwenen de verschillen in poepsamenstelling.

Bacteriële blauwdruk

De huilbaby’s hadden in de tweede week na de geboorte twee keer zoveel proteobacteriën in hun ontlasting dan de controlebaby’s. In de groep van proteobacteriën bevinden zich bacteriën die ontstekingen kunnen veroorzaken. Bifidobacteriën, lactobacillen en butyraat-producerende bacteriën kwamen juist in de poep van de controlebaby’s veel vaker voor. Die laatste bacteriën hebben in volwassenen een pijnstillend effect en lactobacillen werken in volwassenen ontstekingsremmend.

E. coli is een van de eerste bacteriesoorten die in de darmen verschijnt en die we uiteindelijk allemaal bij ons dragen.

Wetenschap24

De bacteriële blauwdruk voorspelt mogelijk of een baby een huilbaby wordt. De afwezigheid of verminderde aanwezigheid van bifidobacteriën, lactobacillen en butyraat-producerende bacteriën bij baby’s, in combinatie met de aanwezigheid van veel proteobacteriën kunnen pijn en ontstekingen veroorzaken, waardoor die baby’s meer zullen huilen.

Probiotica?

Maar waarom hebben huilbaby’s dan een andere bacteriesamenstelling in hun poep? Helaas kunnen de onderzoekers daar (nog) geen antwoord op geven. Uit eerder onderzoek bleek dat het geven van probiotica het huilgedrag bij oudere baby’s kan verminderen. In toekomstig onderzoek willen de onderzoekers kijken of de vroegere toediening van probiotica preventief kan werken om het huilen te voorkomen. Daarnaast kan er mogelijk een test ontwikkeld worden die de kans op koliek voorspelt.

Bron:

Carolina de Weerth, Susanna Fuentes, Philippe Puylaert en Willem de Vos, “Intestinal microbiota of infants with colic: development and specific signatures”, Pediatrics, januari 2013, online. Doi: 10.1542/peds.2012-1449

Het onderzoek van de Weerth is onderdeel van de BIBO studie, dat basale invloeden op babyontwikkeling bestudeert. Dit onderzoek volgt sinds 2005 de ontwikkeling van bijna 200 kinderen vanaf de zwangerschap.