Boek schokt aardwetenschappers

Wetenschappelijke organisaties zijn in het geweer gekomen tegen de verkoop van een boek dat de visie van de Creationisten onderschrijft – nota bene in de winkel van het bezoekerscentrum van de Grand Canyon.

Het boek is samengesteld door Tom Vail, een gids (zonder wetenschappelijke opleiding), die al vele jaren bezoekers door de Grand Canyon leidt. Dat heeft hij steeds op ‘normale’ wijze gedaan, totdat hij plotseling bekeerd werd tot een orthodox Christen met een uiterst conservatieve kijk op het leven. Hij biedt nu “op Christus georiënteerde tochten door de canyon” aan. In het boek dat hij heeft samengesteld – en waaraan 23 creationisten hebben bijgedragen – wordt onder meer verhaald hoe de ruim anderhalve kilometer hoge rotswanden van de canyon de zes dagen van de schepping weerspiegelen, 6000 jaar geleden. Ook wordt de zondvloed gepresenteerd als het mechanisme dat de vorming van de canyon heeft teweeggebracht. Volgens geologen daarentegen zijn de oudste gesteenten van de canyon 1,8 miljard jaar oud en begon de Colorado-rivier zich 4-6 miljoen jaar geleden in te snijden, toen het Colorado-plateau werd opgeheven)

De hand van God? Beeld: University of Pennsylvania

Een dergelijke visie – hoe onwetenschappelijk ook – mag natuurlijk worden uitgedragen. De Grand Canyon is echter een Nationaal Park, waarvan het toezicht berust bij de National Park Service (NPS) van het Amerikaanse Ministerie van Binnenlandse Zaken. De NPS heeft ondermeer tot taak de bezoekers wetenschappelijk verantwoorde voorlichting te geven. Daartoe worden bijvoorbeeld tal van wetenschappelijke en populair-wetenschappelijke boeken verkocht in de boekwinkels van de bezoekerscentra van de diverse parken.
Het boek van Vail – dat overigens prachtige foto’s bevat – hoort daar volgens de protesterende organisaties niet thuis, omdat het de toets van wetenschappelijke kritiek niet kan doorstaan. Wilfred Elders, die als geoloog werkt bij de Universiteit van California, was de eerste die over het boek klaagde; hij noemde het een verzameling “absurditeiten” en wetenschappelijk “een buitengewone miskleun”. De protestbrief die aan de NPS is verzonden door de zeven protesterende organisaties stelt dat “het boek niet gaat over geologie, maar veeleer een enge religieuze visie naar voren brengt”.

Omslag van het controversiële boek

De kritiek is door de NPS maar ten dele ter harte genomen. Het is nog steeds te koop, al is het in de boekwinkel van het bezoekerscentrum van de Grand Canyon bij de sectie wetenschappelijke boeken weggehaald. Vail is daarover – uiteraard – ontstemd: “Wie moet bepalen welk materiaal al dan niet in de boekwinkel aanwezig moet zijn?” is zijn retorische vraag. Een vraag die nog de nodige hoofdbrekens zal opleveren voor de desbetreffende autoriteiten, want de creationisten hebben in Amerika – zelfs op sommige universiteiten – nog heel wat in de melk te brokkelen, ook al is hun invloed inmiddels aan het teruglopen.

Bron

Dalton, R., 2004. National park’s sale of creationist book draws geologists’ ire. Nature 427, p. 186.
Holden, C. (ed.), 2004. Keeping God out of the canyon. Science 303, p. 308.

Zie ook: