Gestempelde vezels voor betere celkweek

Universiteit Twente

Onderzoekers van de Universiteit Twente zijn er in geslaagd om minuscule vezels van een nog veel kleiner motief te voorzien. Ze wisten vezels met een diameter van zes micrometer te voorzien van allerhande patronen. De vezels zouden gebruikt kunnen worden om stamcellen in een specifieke richting te laten ontwikkelen.

Gestempelde cirkelpatronen op de microvezels, gezien door een elektronenmicroscoop.

Universiteit Twente

Stamcellen zijn bijzonder omdat ze zich zich kunnen ontwikkelen tot allerhande celtypes. Ze staan aan de basis van alle gedifferentieerde cellen waaruit weefsels vooral bestaan.

Een van de factoren die bepaalt tot welk type een stamcel zich ontwikkelt, is de structuur van de ondergrond waarop de cel zich bevindt. Door de ondergrond van de stamcellen aan te passen, kan beïnvloed worden hoe zij zich ontwikkelen.

Deze ribbelpatronen zouden geschikt zijn om gezonde botcellen op te kweken.

Universiteit Twente

Onderzoekers van de Universiteit Twente zijn er nu in geslaagd om minuscule vezels, gemaakt van een polymeer, te voorzien van zelfgekozen patronen. Die kunnen weer dienen als verschillende ondergronden voor de kweek en ontwikkeling van stamcellen. Het onderzoek verscheen onlangs in het wetenschappelijke vakblad Small.

Met een speciale manier van ‘stempelen’, NanoImprint Lithography, konden de wetenschappers zelfgemaakte vezels met een diameter van slechts zes micrometer voorzien van zeer kleine patronen, zoals ribbels, piramides en pilaren.

Nieuw gereedschap

De vezels geven onderzoekers een nieuwe gereedschap in handen om stamcellen te laten differentiëren tot specifieke celtypes. De onderzoekers gebruikten in hun onderzoek volwassen menselijke stamcellen.

De vezels gezien door een lichtmicroscoop.

Universiteit Twente

Volgens Lorenzo Moroni, een van de betrokken wetenschappers, stellen de vezels je in staat om systematisch de invloed van allerlei ondergronden te onderzoeken. Uit het onderzoek kwam onder meer naar voren dat vezels met een ribbelpatroon, de beste botcellen opleveren.

Biologische materialen

De onderzoekers slaagden er niet alleen in om de minuscule vezels te patroneren; ze slaagden er in om dit te doen bij de relatief lage temperatuur van rond de 37 graden Celsius. De methode is daarmee mogelijk ook geschikt om te gebruiken voor allerhande biologische materialen.

Dit artikel is gebaseerd op een persbericht van de Universiteit Twente.