Havenkennis exporteren

Nederland weet zoveel van havens dat we steeds meer havenkennis exporteren. Zo ontwikkelt Havenbedrijf Rotterdam de nieuwe haven van Porto Central in Brazilie. De Rotterdamse haven wil naast Brazilië in meer kansrijke havens investeren en participeren om grip te houden op de wereldhandel.

door

Haven_1_container

Schip vol havenkennis? Docwerk

Het Havenbedrijf Rotterdam, de Braziliaanse deelstaat Espirito Santo, de gemeente ‘Presidente Kennedy’ en projectontwikkelaar Terminal Presidente Kennedy (TPK) tekenden begin april een overeenkomst voor de ontwikkeling van Porto Central, een nieuwe haven in Brazilië.

De ‘greenfield port’ komt ten noorden van Rio de Janeiro. Het wordt een industriehaven aan diep zeewater voor de overslag van olie, gas, offshore services, droge bulk en stukgoed. Het Havenbedrijf Rotterdam brengt haar expertise en kennis in van modern havenmanagement.

Het Havenbedrijf adviseerde de Braziliaanse overheid anderhalf jaar geleden ook al bij de modernisering van de 34 publieke havens langs de 8.000 kilometer lange Braziliaanse kust en heeft inmiddels een eigen kantoor in São Paulo. Het Havenbedrijf zoekt meer van deze strategische samenwerkingsverbanden en internationale deelnemingen. Eén voorbeeld hiervan is de haven van Sohar in Oman.

Havenkennis

Havenbedrijf Rotterdam en TU Delft werken al jaren aan haveninnovatie en mainportontwikkeling. Ze sponsoren de leerstoelen ‘Goederenvervoer en Verkeersnetwerken’ en ‘Havens en Scheepvaartwegen’. Delft heeft zelfs een hoogleraar ‘Havens & Scheepvaartwegen’. De leerstoelen onderzoeken het grensvlak van logistiek, goederenvervoer, verkeer en techniek en besteden specifiek aandacht aan Mainports, het achterlandtransport, stedelijke goederendistributie en de interactie tussen verkeerssystemen en logistiek.

Haven_2

Grip krijgen op de goederenstromen. Docwerk

Groeimarkten

De ambities van Havenbedrijf Rotterdam reiken verder. Over drie jaar wil Rotterdam verbonden zijn met de nieuwe groeimarkten in de wereld. De haven wil vooraan staan bij spannende nieuwe havens met groeipotentie.

In 2015 wil het bedrijf vijf internationale deelnemingen gerealiseerd hebben. Nieuwe partnerships met ’s werelds grootste spelers in containers, energie, petrochemie en staal moeten leiden tot nieuwe investeringen in de Rotterdamse haven. Er is al betrokkenheid bij de haven van Roemenië (Port of Constanza), China (Nangang Industrial Port Complex in Beijing) en een haven in Vietnam. Havenbedrijf Rotterdam voert al veel consultancy opdrachten uit in landen die voor het Rotterdamse havengebied van strategisch belang kunnen zijn en waarmee potentieel een deelneming of global strategic partnership bereikt kan worden.

Meer over havens op Wetenschap24: