Met Smart Mobility kom je verder

De TU Eindhoven toonde dit voorjaar de ontwikkelingen op het gebied van Smart mobility. Als voertuigen elkaar volgen, neemt de verkeerscapaciteit en de veiligheid op de weg toe. En je komt ook nog eens lekker ontspannen aan op je plek van bestemming.

door

Smart_2

Slimme system verhogen de veiligheid en de efficiency van ons wegennet TU Eindhoven

IT wordt populair in transport en mobiliteit. Is technologie de oplossing voor alle negatieve effecten van mobiliteit? Tijdens het Smart Mobility Symposium in Eindhoven gingen verkeers- en IT profs op zoek naar de antwoorden. Bij het Smart Mobility Knowledge Centre bij de TU Eindhoven werken meer dan 200 onderzoekers aan slimme mobiliteit en een soepel lopend transport. Veiliger moet het, efficienter. Dat kan door voortuigen aan elkaar te koppelen.

Samenwerkende mobiliteit

Een onderzoeksgroep werkt aan Intelligent Transport Systems. Het onderzoek draait om de Connected Car, een soort rijdende ‘computer’ die communiceert met andere slimme voertuigen om hem heen. De auto’s communiceren, wisselen data van alle sensoren uit, gebruiken real time controlemogelijkheden en nieuwe communicatie-netwerken. Ze praten met elkaar (car-to-car: C2C) en met hun omgeving (car-to-infrastructure: C2I en infrastructure-to-car: I2C). Deze technologie verbetert de veiligheid, files nemen af door een efficienter gebruik van de wegcapcapciteit, de vervuiling vermindert en je stapt na een ritje relaxed uit het voertuig. TU/e had al voertuigen met Adaptive Cruise Control (ACC), waarbij de auto zelf risico’s ziet en ingrijpt op basis van gemeten en geschatte tijd, afstand etc. Coöperative Adaptive Cruise Control (CACC) doet dat voor een groep rijdende voertuigen. Bewegingsinformatie wordt draadloos verstuurd tussen voertuigen. Remmen, versnellen en invoegen gebeurt automatisch aan de hand van de uit-gewisselde gegevens.

Smart_1

Auto volgt auto 2 op testbaan bij Lommel TU Eindhoven

Slimme E-lupo

Het centrum pimpt een Volkswagen Lupo. De dieselmotor van de tweedehands Lupo (van Marktplaats) ging er uit, een elektromotor ging er in met 270 kilo aan batterijen. Het team heeft nu de beschikking over een handig elektrisch onderzoekswagentje. De E-Lupo wordt ingezet bij een breed scala aan onderzoeksprojecten rondom elektrisch rijden. Op de rollenbank krijgt hij alles voor zijn kiezen; het meten van het exacte energieverbruik, het terugwinnen van remenergie, het testen van een nieuwe interface. Naast de faculteit Werktuigbouwkunde zijn ook de faculteiten Scheikundige Technologie en Electrical Engineering betrokken bij het project. Een van de grote uitdagingen bij elektrische auto’s is de interieurverwarming. Want verwarming uit een batterij halen…
De E-Lupo stal de show in het buitenland. TU/e heeft een Cooperative Adaptive Cruise Control (C-ACC) regelaar gerealiseerd in een DAF truck. Tijdens een demo was de DAF-truck te zien in samenwerking met de Volkswagen Lupo EL. Als opvallend duo demonstreren zij coöperatief rijden, waarbij de truck automatisch reageert op de snelheid van de Lupo en de volgafstand constant houdt. Volg…, braaaf!

Innovatie

Door de groeiende informatiestromen en communicatie tussen het voertuig en zijn inzittenden, wordt ook human-technology interaction (HTI) een uitdaging. Er valt meer op te lossen. Prof.dr.ir. Henk Nijmeijer: “Er worden in Nederland miljarden euro’s besteed aan het leggen van asfalt. Rubberen wegen zorgen voor minder geluidsoverlast. Waarom zijn autobanden zo breed? Misschien werkt een elektrisch voertuig met fietsbanden op een polymeerwegdek wel veel beter. Denk out-of-the-box en neem alle aspecten daarin mee.”