Tomatensoep als redmiddel

Too Good to Waste team wint NCDO-prijs

Het Too Good to Waste team won gisteravond The Battle of the Cheetahs, een wedstrijd van het NCDO voor creatieve oplossingen op het gebied van voedselduurzaamheid door jongeren. Hun voorstel? Bijna verlopen fruit en groente in supermarkten niet weggooien, maar tot soep en sapjes laten verwerken door fabrikanten.

door

Deelneemster Linda Vermaat over oplossingen voor voedselverspilling tijdens eerdere (oefen) presentatie van Too Good to Waste.

‘Er lijden zoveel mensen in de wereld honger, maar er wordt in Nederland 600 miljoen aan nog eetbaar voedsel weggegooid door supermarkten,’ vertelde Too Good to Waste tijdens hun presentatie ‘De Groente Draait Door!" in een volle zaal in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. ’Dat is toch een beetje vreemd. Daarbij worden met het voedsel indirect ook de grondstoffen benodigd voor het product weggegooid: jammer voor het milieu én de portemonnee.’

Als oplossing wil Too Good to Waste daarom supermarktgroente en fruit vlak voor de uiterste verkoopdatum als goedkope ingrediënten af laten halen door een voedselbewerkend bedrijf in plaats van een afvalverker. Te beginnen met tomaten die zowel kunnen dienen als basis voor soep en sap.

Tomato_je

Tomaten kunnen relatief gemakkelijk verwerkt worden tot andere producten. Wikimedia Commons

Het plan creëert een win-win situatie voor zowel de supermarkten als de afhalers, zo meent het team: ‘Supermarkten betalen niet meer voor afhaalkosten voor hun groente- en fruitafval en de groenteverwerkende industrie komt goedkoper aan haar grondstoffen.’ Bovendien kunnen beide partijen zich hierdoor profileren als afvalvriendelijk.

Bang dat het publiek de nieuwe producten met daarin verwijzingen naar afval niet zal blieven is Too Good too Waste niet, zo blijkt na een kritische juryvraag hierover: ‘We willen juist prikkelend omgaan met het concept afval, door slogans als “eet afval!” de wereld in te helpen. Met de ophef die dat veroorzaakt volgt er hopelijk een stukje interesse en bewustwording van burgers. Dat kan dan weer kan leiden tot nieuwe ideeën en initiatieven. Wat dat betreft hopen we stiekem wel een beetje op een sneeuwbaleffect.’

Tomatensoep

Door herkenbare verpakkingen wil Too Good to Waste consumenten wijzen op de mogelijkheid voedselverspilling te voorkomen. Janneke Hoeben

Ook over het aantrekken van geschikte partners is het team optimistisch: ‘Duurzaamheid is steeds meer een thema is voor supermarkten en De Plus heeft zelfs al toegezegd mee te zullen werken.’ Ook heeft het team al de nodige contacten met verwerkers.

Met de haar toekende prijs van € 25.000 heeft het team bovendien het nodige startkapitaal verworven voor hun project. Een deel daarvan zal ze gebruiken om een website over het project op te zetten. Via social media hoopt de groep ook met geïnteresseerde burgers in contact te komen en samen met hen nieuwe ideeën en initiatieven te ontplooien.

De teams hadden zes weken om oplossingen voor voedselverkwisting te bedenken. Klik hier om over de oplossingen van de andere vier teams te lezen.

Battle_of_the_cheetahs

‘Cheetah generation’ verwijst naar Afrikaanse leiders die voor vernieuwing en initiatief staan. Met de ‘cheeetah battle’ wilde het NCDO jongeren uitdagen Nederland bewuster met voedsel te laten omgaan. NCDO