Naar je werk vliegen

Met de Hybride auto Pal-V kun je naar je werk rijden en vliegen. Op de weg rijdt hij als een sportauto. Bij voldoende snelheid vliegt het toestel de lucht in als een gyrocopter. De stuwkracht komt van een opvouwbare propeller aan de achterkant. De lift komt van de motorloze rotor.

door

Het bedrijf PAL-V wil de files van morgen vandaag al oplossen. Met de Pal-V kun je naar je werk rijden en vliegen. Op de weg rijdt de PAL-V als een sportauto. Bij voldoende snelheid vliegt hij verder als een gyrocopter. De stuwkracht komt van een uitklapbare propeller aan de achterkant. Om op te opstijgen is een startbaan van 165 meter voldoende.

Palv

Met je gyrocopter over de file heen. PAL-V V Spark Design & Innovation

Je hebt er wel een vliegbrevet voor nodig, maar dat kun je halen bij een gyrocopteropleiding. Verder moet je, voor naar je werk vliegt, ook nog even op zoek naar een startbaan. Tijdens het nemen van bochten kantelt het voertuig licht naar de binnenbocht met DVC-technologie van Carver. Daarmee kun je als een motorrijder, licht hangend, de bocht in. Genoeg over het asfalt, tijd voor een take-off.

Vliegen met je GPS

De Nederlandse onderneming PAL-V Europe NV heeft een serie succesvolle testvluchten uitgevoerd op de vliegbasis Gilze-Rijen. Het bedrijf bouwde eerder met technici van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) en de Technische Universiteit Delft al enkele werkende prototypes. De PAL-V lijkt te kunnen voldoen aan bestaande vliegregels.

In de Verenigde Staten en in Europa wordt gewerkt aan digitale luchtwegen die geleid worden met GPS-signalen. De techniek hiervoor bestaat en ondersteunt een veilige groei van dit type luchtvaart. PAL-V is vastbesloten een leidende rol te spelen in deze groeimarkt. De politie, het leger en Flying Doctors tonen belangstelling. Ze zien mogelijkheden voor bewaking, het bereiken van rampgebieden, etc.

Pal_2

Na 150 meter ga je ‘up’. PAL-V Spark Design & Innovation

Robert Dingemanse, directeur en medeoprichter van PAL-V: “Tijdens de testvluchten werden we al benaderd door potentiële klanten en dealers. We zoeken investeerders die willen meewerken aan de mobiliteit van morgen.”

Aan de slag

De PAL-V stijgt op en landt met lage snelheid, is gemakkelijk te besturen en is niet te overtrekken. In een autogyro wordt de motorloze rotor in beweging gebracht door de langsstromende lucht. De draaiende rotor zorgt voor hefkracht (lift). De voorwaartse beweging van het toestel komt van een propeller.

Een brevet halen vraagt volgens het bedrijf om 20-30 uur training. De PAL-V kan een snelheid bereiken van 180 kilometer per uur, zowel op de weg als in de lucht. De actieradius in de lucht bedraagt tussen de 350 en 500 kilometer, afhankelijk van het PAL-V type en de belading. Rijdend heeft de PAL-V een bereik van circa 1200 kilometer. De PAL-V rijdt op benzine en binnenkort ook op biodiesel of bio-ethanol.

Het toestel is veel stiller dan een helikopter vanwege de langzamere rotatie van de (motorloze) rotor. PAL-V wordt gesteund door informele investeerders, drie ministeries en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij vanwege de vele technische innovatie en de de economische potentie.

Met potentiele klanten wordt overlegd over hun specifieke wensen. Uit concurrentieoverwegingen en lopende patentaanvragen is het product nog niet te bekijken. De prijs ligt rond de 250.000 Euro. Professionele versies met speciale aanpassingen zijn wat duurder.


De Pal-V krijgt in Amerika concurrentie van de Terrafugia.

Zie ook: