Publicaties

Meer wetenschap in het archief…

Special

BWM-cahier 'Foodtopia'

Foodtopia_cv_350px

In de afgelopen eeuwen hebben diverse innovaties ons voedsel veiliger, langer houdbaar en beter beschikbaar gemaakt. Maar hoe gaan we in de toekomst negen miljard monden voeden? In het BWM-cahier ‘Foodtopia’ schetsen verschillende deskundigen de toekomst van ons voedsel. Het cahier sluit aan bij de tentoonstelling Foodtopia die in 2015 te zien is in Museum Boerhaave in Leiden.

Twitter kennislink

Faces of Science Meer…

Jonge wetenschappers bloggen over hun leven, onderzoek en passies.

Zoveel mogelijk halen uit de hersenscanner

door Chantal Tax

Wat hebben een kompas, klikspeelgoed, en leuke versieringen voor op je koelkast met elkaar gemeen? Ze maken gebruik van magnetisme. Zelfs onze aarde is een grote magneet. Magneten blijken ook extreem bruikbaar in veel natuurkundige experimenten, zoals het versnellen van kleine deeltjes. Maar blijft het nu bij nerdy gadgets of ingewikkelde natuurkunde?

Agenda Meer agenda…

Specials

Ibook 'Zo goed als nieuw'

Zogoedalsnieuw_slide

Als er in ons lichaam iets kapot gaat, hebben we een probleem. Sommige onderdelen zijn te vervangen, maar zo goed als het origineel wordt het nooit meer. We kijken gefascineerd naar de salamander axolotl, die een hele nieuwe poot kan laten groeien. Het mooie is dat ons lichaam zichzelf ook kan herstellen; het heeft daarbij alleen wel extra hulp nodig. Dát is de essentie van regeneratieve geneeskunde. Lees er over in dit interactieve IBook.

Thema’s