Publicaties

Meer wetenschap in het archief…

Special

BWM-cahier: 'Antibioticaresistentie'

Slide0 %28istock%29

De ontdekking van antibiotica, in het midden van de vorige eeuw, betekende een doorbraak in de bestrijding van bacteriële infectieziekten. De euforie rond deze wondermiddelen is inmiddels voorbij. Door overmatig en onjuist gebruik bij mens en dier zijn bacteriën ongevoelig geworden voor deze middelen. Multiresistente bacteriën zijn bezig met een wereldwijde opmars.

Lees hier het cahier Antibioticaresistentie van de stichting Biowetenschappen en Maatschappij op NEMO Kennislink.

Twitter nemokennislink

Faces of Science Meer…

Jonge wetenschappers bloggen over hun leven, onderzoek en passies.

Vijf maanden in hyper-reëel Amerika

door Julian Schaap

De laatste vijf maanden heb ik Amerika van heel dichtbij meegemaakt. In tegenstelling tot het bezoeken van veel andere landen, geeft een bezoek aan de Verenigde Staten een gevoel van zowel herkenning als vervreemding.

Mijn dag als paranimf

door Nikki Dijkstra

De universiteit geeft niks om opsmuk. Gewoon normaal doen. Het is het instituut van de rationaliteit. Tenminste, dat denk je. Maar dat is onjuist. De universiteiten houden namelijk graag hun rijke tradities in stand. En daar mocht ik laatst een steentje aan bijdragen. Als paranimf.

Agenda Meer agenda…

Specials

Schipper mag ik overvaren?

Vrijwel alles is indrukwekkend aan de Chinese Drieklovendam. Niet alleen zijn hoogte van 185 meter, maar ook de 22.500 megawatt aan stroom die hij produceert. Afgelopen weekend is de enorme scheepslift in gebruik genomen die middelgrote schepen 113 meter omhoog tilt.

Raad het plaatje 20092016
NEMO Erfgoedcollectie via CC1.0

Peiling: Raad het plaatje

Van blocnote tot big data

Wur landmeten 01 33graden 732x459 20160315

De afgelopen 98 jaar verzamelden onderzoekers van Wageningen UR en andere instellingen een onvoorstelbare hoeveelheid informatie. Wat deden we met deze data? En hoe gaan we er de komende jaren mee om? Ontdek de kansen van open data en big data, in dit historisch perspectief over het onderzoek bij Wageningen UR.

De ziel van de wetenschapper

Coenverbraak

Coen Verbraak interviewt wetenschappers Fragment uit de serie

Topinterviewer Coen Verbraak interviewt in de lopende serie ‘Kijken in de ziel: Wetenschappers’ een aantal prominente wetenschappers over zaken die ertoe doen. Financiering, fraude, nut & noodzaak, concurrentie, alle relevante zaken komen aan bod en laten zien dat wetenschappers net mensen zijn. Verbraak heeft een rustige interviewstijl, is goed voorbereid en krijgt de onderste steen steeds weer boven, zoals ook in zijn andere series van ‘Kijken in de ziel’. Een aanrader!

NEMO Kennislink zoekt stagiairs